نور خالص، روح مطلق مرتضی

معنی لفظ انا الحق مرتضی

هی درآ حیدر که نور مه تویی

تیغ لا در چنگ الّا لله تویی

تیغ مهرت سرد از بند قبا

چون نگوید بر تو مرحب، مرحبا

مرحبا ما مرحب رای توییم

کشته تیغ تولّای توییم

هادیان را زین سبب هدهد شدی

زان که اول کشته ی خود، خود شدی

از درون و از برون آمد به کار

زین سبب شد نام تیغت ذوالفقار

یا علی از نفس دون ما را بزن

ذوالفقاری از درون ما را بزن

خلق را یارای سرّ الله نیست

هیچ کس از قعر تو آگاه نیست

تا تو بودی باغ سلمان باز بود

دامن صحرا ابوذر ساز بود

بی تو از ذهن زمین گل دور شد

چشمه ی سبز عدالت، کور شد

وای بر آنان که خیره سر شدند

با تو ای قرآن ناطق، کر شدند

با تو بیعت؟ این بیانی بیش نیست!

با علی؟ او نوجوانی بیش نیست!

این خسان حرص ریاست میخورند

آب را هم با سیاست میخورند

ور نه در هُرم بیابان غدیر

آفتاب، از شوق تو آمد به زیر

مومن تو نیستند این نارسان

در رحم های زمانند آن کسان

تو امام امتی هستی که نور

نطفه هاشان را، بسته در عصر ظهور

دل به دریای ولایت داده اند

پشت درهای زمان استاده اند

یا علی باغ تو باری دیگر است

ای شکفتن در بهاری دیگر است

Print Friendly
  • امام رضا علیه السلام فرمودند:


    لا یستَکمِلُ عَبدٌ حقیقةَ الایمانِ حَتَّى تَکونَ فیهِ خِصالُ ثَلاثٍ: اَلتَّفقُّهُ فِى الدّینِ وَحُسنُ التَّقدیرِ فِى المَعیشَةِ، وَالصَّبرُ عَلَى الرَّزایا
    هیچ بنده‌ای به کمال حقیقت ایمان نمیرسد مگر این که در او سه خصلت باشد: 1- شناخت صحیح دین 2- تدّبر نیکو در امور زندگی و 3- شکیبایی در مصیبت‌ها و بلاها
    بحار الانوار، ج 78، ص 339، ح1
  • امام رضا علیه السلام:


    مَن رَضى عن الله تعالى بالقَلیل مِن الرّزق، رضَى الله منه بالقَلیل مِنَ العَمل
    هر کس به رزق و روزی کم از سوی خدا راضی باشد، خداوند از عمل کم او راضی خواهد بود
    بحـارالانـوار،ج 78،ص 357
  • امام حسین علیه السلام:


    لاتـَرفع حــاجَتَک إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة: إلـى ذِى دیـنٍ، اَو مُــرُوّة اَو حَسَب
    حاجت خود را جز به یکى از سه نفر مبر: 1- به دیندار، یا 2- صاحب مروت، یا 3- کسى که اصالت خانوادگى داشته باشد
    تحف العقول ، ص 251
  • جستجو