اول آنکه خداوند در قرآن کریم آیه ۷۷ سوره فرقان میفرماید:

 

قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ

بگو: پروردگارم براى شما ارجى قائل نیست اگر دعاى شما نباشد؛

 

دوم آنکه خداوند در سوره غافر آیه ۶۰ فرمودند:

 

وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ

پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانید تا (دعاى) شما را بپذیرم! کسانى که از عبادت من تکبّر مى‏ورزند به زودى با ذلّت وارد دوزخ مى‏شوند»

 

سوم آنکه ما باید احساس نیاز خود را به وجود امام و پیشوایمان، با دعا و تضرع و با تمام خضوع به پیشگاه خداوند ابراز داریم. از کجا میگوییم؟

روزی شخصی خدمت حضرت زهرا علیها السلام رسید و سئوال کرد: سرورم چرا حضرت علی علیه السلام حق خود را نگرفتند؟ حضرت پاسخ دادند: مَثَل امام مَثَل کعبه است که باید مردم به سراغ او بروند نه آنکه امام به سراغ مردم بیاید.  (بحار الانوار – جلد ۳۶ – صفحه ۳۵)

 

چهارم آنکه اگر دعا نکنیم هلاک خواهیم شد!

امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: به خدا قسم امام زمان علیه السلام غیبتی خواهد داشت که در آن زمان تنها کسی از هلاکت نجات میابد که خدای عزوجّل بر اعتقاد به امامت او ثابت بدارد و توفیقش دهد برای تعجیل فرج و ظهور آن حضرت دعا نماید.  (کمال الدین – جلد ۲ – صفحه ۳۸۴)

 

پنجم آنکه با دعا نکردن برای فرج خودمان هستیم که از برکات وجود امام محروم میشویم. چرا؟

امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر شما همه با هم به درگاه الهی ضجّه و ناله کرده و فرج ما را میخواستید، خداوند هم فرج ما را نزدیک میکرد. اما اگر با ضجه و ناله دعا نکنید [سختی غیبت و محرومیت از امام] تا نهایت خود [که خدا مقدّر فرموده] به طول خواهد انجامید.  (بحار الانوار – جلد ۵۲ – صفحه ۱۳۱)

 

ششم آنکه پیامهای زیادی از امام زمان علیه السلام به شیعیان رسیده که برای امر فرج من دعا کنید.

امام زمان علیه السلام: برای فرج زیاد دعا کنید، چراکه این زیاد دعا کردن خود فرج و گشایش کار شماست (کمال الدین – جلد ۲ – صفحه ۴۸۵)

امام زمان علیه السلام: به شیعیان و دوستان ما بگویید که خدا را به حق عمه‏ام حضرت زینب علیها السلام قسم دهند که فرج من را نزدیک گرداند (کتاب شیفتگان حضرت مهدی – جلد ۱  – صفحه ۱۰۶)

امام زمان علیه السلام: من برای مومنی که یادآور مصیبت جد شهیدم شود سپس برای تعجیل فرج و تایید من دعا کند، دعا میکنم (مکیال المکارم – جلد ۲ – صفحه ۷۵)

 

  • توجه داریم که طبق همین سخنان از امام زمان، ایشان از ما بی نیاز هستند.

 

هفتم آنکه با ظهور امام زمان علیه السلام عدالت واقعی بر روی زمین حاکم خواهد شد:

 

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: خداوند بوسیله مهدی از امت رفع گرفتاری میکند، دلهای بندگان را با عبادت و اطاعت پر میکند و عدالتش همه را فرا میگیرد. خداوند بوسیله او دروغ و دروغگویی را نابود میسازد، روح درندگی و ستیزه جویی را از بین میبرد و ذلت بردگی را از گردن آنها بر میدارد (غیبت طوسی – صفحه ۱۱۴ و بحار الانوار – جلد ۵۱ – صفحه ۷۵)

 

امام حسین علیه السلام فرمودند: در حکومت حضرت مهدی علیه السلام هیچ نابینا، زمین گیر و دردمندی بر روی زمین نمی‏ماند، مگر آنکه خداوند درد او را بر طرف کند (بحار الانوار – جلد ۵۳ – صفحه ۶۲)

 

هشتم آنکه شکر نعمت واجب است و امام زمان علیه السلام نعمت واقعی هستند.

 

امام موسی بن جعفر علیه السلام در تفسیر آیه ۲۰ سوره لقمان (…وَأَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَهً وَبَاطِنَهً … – و نعمتهاى آشکار و پنهان خود را به طور فراوان بر شما ارزانى داشته است) فرمودند: نعمت ظاهری امام ظاهر و نعمت باطنی امام غایب است (بحار الانوار – جلد ۵۱ – صفحه ۶۴)

 

نهم آنکه محسن واقعی تنها امام زمان علیه السلام هستند چراکه تنها توسط ایشان بلاها از ما دفع میشود.

 

امام زمان علیه السلام فرمودند: من خاتم اوصیاء هستم و تنها بوسیله من بلا از خانواده و شیعیانم دفع میگردد (مکیال المکارم – جلد ۱ – صفحه ۶۷ ، از خرائج)

امام زمان به شیخ مفید فرمودند: ما نظر خود را از شما برنمیگیریم تا به حال خود رها شوید، فراموشتان نمی‏کنیم وگرنه دشمنان شما را از بین خواهند برد. (مکیال المکارم – جلد ۱ – صفحه ۷۲)

امام سجاد علیه السلام در رساله حقوق خود میفرمایند: و اما حق کسیکه درباره‏ات نیکی نماید آن است که او را سپاس گویی و کار نیکش را بازگو کنی و با عظمت از او یاد کنی و با اخلاص بین خود و خدایت در حقش دعا کنی. پس اگر اینکار را کردی شکر او را در نهان و آشکار به جای آورده‏ای.

 

دهم آنکه اگر در طلب آن حضرت همگی همدل و همصدا بودیم، از دیدار و ظهور حضرت بی نصیب نمیشدیم چنانچه امام زمان علیه السلام میفرمایند:

اگر شیعیان ما که  خداوند آنان را بر طاعت خود توفیق دهد بر پایه شناختی شایسته و صادقانه در راه وفا به پیمانی که بر دوش دارند هم دل میشدند، برکت دیدار ما از ایشان به تاخیر نمی‏افتاد و سعادت دیدار ما برای آنان زودتر حاصل میشد (بحار الانوار – جلد ۵۳ – صفحه ۱۷۷)



عصر یک جمعه دلگیر,
دلم گفت بگویم ,بنویسم,
که چرا عشق به انسان نرسیده ست,
چرا آب به گلدان نرسیده ست,
و هنوزم که هنوز است, غم عشق به بایان نرسیده ست,
بگو حافظ دل خسته ز شیراز بیاید,
بنویسد که هنوزم که هنوزست, چرا یوسف گمگشته به کنعان نرسیده ست
و چرا کلبه احزان به گلستان نرسیده ست,
عصر این جمعه دلگیر,
وجود تو کنار دل هر بی دل آشفته شود حس,
تو کجایی گل نرگس

 

 

امیر المومنین علی علیه السلام فرمودند:

هر دری را بسیار بکوبی بر روی تو باز خواهد شد

اصول کافی، جلد ۴، صفحه ۴۱۲


Print Friendly
  • امام رضا علیه السلام فرمودند:


    لا یستَکمِلُ عَبدٌ حقیقةَ الایمانِ حَتَّى تَکونَ فیهِ خِصالُ ثَلاثٍ: اَلتَّفقُّهُ فِى الدّینِ وَحُسنُ التَّقدیرِ فِى المَعیشَةِ، وَالصَّبرُ عَلَى الرَّزایا
    هیچ بنده‌ای به کمال حقیقت ایمان نمیرسد مگر این که در او سه خصلت باشد: 1- شناخت صحیح دین 2- تدّبر نیکو در امور زندگی و 3- شکیبایی در مصیبت‌ها و بلاها
    بحار الانوار، ج 78، ص 339، ح1
  • امام رضا علیه السلام:


    مَن رَضى عن الله تعالى بالقَلیل مِن الرّزق، رضَى الله منه بالقَلیل مِنَ العَمل
    هر کس به رزق و روزی کم از سوی خدا راضی باشد، خداوند از عمل کم او راضی خواهد بود
    بحـارالانـوار،ج 78،ص 357
  • امام حسین علیه السلام:


    لاتـَرفع حــاجَتَک إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة: إلـى ذِى دیـنٍ، اَو مُــرُوّة اَو حَسَب
    حاجت خود را جز به یکى از سه نفر مبر: 1- به دیندار، یا 2- صاحب مروت، یا 3- کسى که اصالت خانوادگى داشته باشد
    تحف العقول ، ص 251
  • جستجو